Caracterizarea personajului literar

By | clasa a VIII-a, clasa a XII-a | No Comments

Caracterizarea personajului literar este o compunere pe baza textului literar, evidențiind trăsăturile  morale și fizice ale personajului, atitudinile, comportmentul, concepțiile, toate acestea reieșind din evenimentele prezentate și din relațiile acestuia cu alte personaje. Caracterizarea personajului trebuie să cuprindă componentele specifice unei compuneri: introducere, cuprins și încheiere. În introducere trebuie stabilit tipul de personaj ( principal, secundar, episodic, individual sau colectiv), de aici reieșind importanța lui în acțiune, iar în raport cu realitatea, același  personaj poate fi: real, fantastic sau cu puteri supranaturale. De asemenea, tot în introducere  sunt menționate mijloacele de caracterizare: Caraterizarea directă realizată de autor ( portetul), realizată…

Read More

Cuvinte cu multiple valori morfologice ( partea a VI-a)

By | clasa a VIII-a | No Comments

16. Valorile morfologice ale cuvântului ,,cât”: Pronume relativ: Știu cât meriți. Adjectiv pronominal relativ: Am auzit cât orz ai recoltat. Pronume interogativ: Cât ai cumpărat? Adjectiv pronominal interogativ: Cât orez ai folosit? Pronume nehotărât: Câți au sunat, i-am ajutat. Adjectiv pronominal nehotărât: Câți oameni au sunat, i-am ajutat. Substantiv comun: Rezultatul împărțirii este un cât. Conjuncție subordonatoare: Vorbește politicos cât are interesul de a fi ajutat. Adverb de mod comparativ cu valoare de prepoziție simplă: El era înalt cât tatăl său. 17.  Valorile morfologice ale cuvântului ,, păcat”: Substantiv comun: Păcatul a fost săvârșit. Interjecție: Bibilica face păcat-păcat. 18.  Valorile morfologice ale cuvântului ,, ușor”: Adverb de  mod: Vorbește ușor cu mine. Adjectiv propriu-zis: Sacul este ușor. Substantiv comun: Cel…

Read More

Romantismul

By | clasa a XI-a | No Comments

Romantismul este o mișcare literară apărută la sfârșitul secolului al XVIII-lea în Anglia și în Germania, iar în secolul al XIX-lea în Franța ca o reacție împotriva clasicismului, având următoarele trăsături: O primă trăsătură o constituie faptul că literatura romantică este o expresie a sentimentului și  fanteziei creatoare, în timp ce clasicismul este rezultatul echilibrului și al rațiunii. O a doua trăsătură este aceea că personajul literar romantic este recrutat din toate categoriile sociale, spre deosebire de cel clasic, în care este luat din rândurile nobilimii și ale familiei regale, oamenii din popor fiind neglijați. O a treia trăsătură este…

Read More

Cuvinte cu multiple valori morfologice ( partea a V-a)

By | clasa a VIII-a | No Comments

13. Valorile morfologice ale cuvântului ,,de”: Prepoziție simplă: Stropi de ploaie bat ritmic in geam. Interjecție: A,păi de, nu toată lumea are noroc! Conjuncție subordonatoare: Nu plec la munte de plouă. ( poate fi înlocuit cu dacă). Pronume relativ: Copilul de-l ajuți este foarte isteț. ( Copilul pe care îl ajuți.) 14. Valorile morfologice ale cuvântului ,,fiecare”: Pronume nehotărât: Fiecare învață. Adjectiv pronominal nehotărât: Fiecare copil învață. 15. Valorile morfologice ale cuvântului ,, un”: Articol nehotărât: Un elev a căzut. Numeral cardinal cu valoare adjectivală: Am primit un stilou, trei cărți și o gumă. Adjectiv pronominal nehotărât:  Un copil scrie, iar altul citește.  

Read More